6 nov. 2025  Düsseldorf / Duitsland

Beide divisies met positieve organische omzetgroei

Hogere organische omzetgroei in Q3 – positieve volume-ontwikkeling in beide divisies

  • Groepsomzet: 5,1 miljard euro, organisch +1,4 procent
  • Adhesive Technologies: organische omzetgroei van 2,5 procent met positieve vol-ume- en prijsontwikkeling
  • Consumer Brands: organische omzetgroei van 0,4 procent met positieve volumegroei ondanks aanhoudend gematigde consumentenvraag
  • Goede organische omzetgroei in Noord-Amerika dankzij beide divisies
  • Integratie van Consumer Brands-activiteiten succesvol afgerond aan het einde van het jaar
  • Prognose voor het hele jaar: bandbreedtes ongewijzigd

In het derde kwartaal van 2025 boekte Henkel een robuuste omzetgroei in een marktomgeving die uitdagend blijft ‒ zowel wat betreft de industriële vraag als de wereldwijd zwakke consumentenstemming ‒ met een groepsomzet van circa 5,1 miljard euro. Dit komt overeen met een organisch groeipercentage van 1,4 procent. De groei op groepsniveau werd voornamelijk gedragen door een positieve volumeontwikkeling en stabiele prijzen. 

“Zoals verwacht zette de verkoopdynamiek zich voort in het derde kwartaal. De belangrijkste drijfveer hiervoor was de divisie Adhesive Technologies, maar ook Consumer Brands realiseerde een positieve organische omzetgroei. Vanuit regionaal perspectief valt vooral de sterke verkoopontwikkeling in Noord-Amerika op ‒ waaraan beide divisies hebben bijgedragen. Dit toont de doeltreffendheid van onze maatregelen aan,” aldus Henkel-CEO Carsten Knobel. 

“Daarnaast zette de goede winstontwikkeling zich voort in het derde kwartaal, terwijl we consequent bleven investeren in onze bedrijven en merken. Tegelijkertijd boeken we zeer goede vooruitgang bij de integratie van onze Consumer Brands-activiteiten, en zoals aangekondigd zal dit process tegen het einde van het jaar succesvol zijn afgerond. We verwachten dat we tegen het einde van het lopende boekjaar de volledige kostenbesparingen van minstens 525 miljoen euro zullen realiseren,” voegde Carsten Knobel eraan toe. 

“De vooruitzichten voor het volledige jaar 2025 blijven ongewijzigd, hoewel de onzekerheid en uitdagingen op de wereldmarkten aanhouden. We blijven ervan uitgaan dat zowel de aangepaste EBIT-marge als de aangepaste EPS-groei bij constante wisselkoersen ruim binnen onze huidige prognoses zullen blijven. Als de algemene economische omstandigheden tegen het einde van het jaar echter niet merkbaar verbeteren, zal de organische omzetgroei van de Groep naar verwachting uitkomen in de lagere regionen van onze huidige prognose van 1 tot 2 procent", aldus Carsten Knobel.

De divisie Adhesive Technologies realiseerde in het derde kwartaal een goede organische omzetgroei, aangedreven door de business units Mobility & Electronics en Craftsmen, Construction & Professional. De positieve organische omzetgroei in de business unit Consumer Brands werd voornamelijk aangedreven door de wereldwijde Hair business.

Omzetprestaties op groepsniveau

De groepsomzet daalde in het derde kwartaal van 2025 nominaal met -6,3 procent tot 5.147 miljoen euro. Acquisities/desinvesteringen hadden een negatief effect van -2,9 procent op de omzetontwikkeling. Wisselkoerseffecten zorgden voor een omzetdaling van -4,8 procent. Organisch (d.w.z. gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en acquisities/desinvesteringen) steeg de omzet met 1,4 procent. Op groepsniveau werd deze groei gedreven door zowel een stabiele prijsontwikkeling als een over het algemeen goede volumegroei.

In de eerste negen maanden van 2025 bedroeg de omzet in totaal 15.549 miljoen euro. Dit komt neer op een nominale daling van -4,6 procent. Organisch realiseerde Henkel een positieve omzetgroei van 0,4 procent, dankzij een positieve prijsontwikkeling. Daarentegen daalde het volume op groepsniveau licht.

De organische omzetgroei in het derde kwartaal werd aangedreven door de regio's Noord-Amerika, IMEA en Azië-Pacific. Europa en Latijns-Amerika noteerden daarentegen een daling van de organische omzetontwikkeling.

Omzet Adhesive Technologies

De businessunit Adhesive Technologies behaalde in het derde kwartaal van 2025 een omzet van 2.708 miljoen euro. Dit betekent een nominale daling van -3,3 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Organisch (d.w.z. gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en acquisities/desinvesteringen) steeg de omzet met 2,5 procent. Deze groei werd gedreven door een positieve prijs- en volumeverschuiving. Wisselkoerseffecten zorgden voor een omzetdaling van -4,9 procent. Acquisities/desinvesteringen hadden eveneens een negatief effect van -0,9 procent.

In de eerste negen maanden van 2025 noteerde de businessunit Adhesive Technologies een negatieve nominale omzetontwikkeling van -1,8 procent tot 8.124 miljoen euro. Orga-nisch realiseerde Adhesive Technologies een goede omzetgroei van 1,6 procent.

De goede organische omzetgroei van de divisie Adhesive Technologies in het derde kwartaal werd aangedreven door de businessunits Mobility & Electronics en Craftsmen, Construction & Professional. Mobility & Electronics genereerde een zeer sterke organische omzetstijging van 5,9 procent. Deze ontwikkeling werd aangedreven door een dubbelcijferige groei in de elektronicasector en een zeer sterke groei in de industriële sector. De omzet in de automobielsector daalde over het algemeen als gevolg van een gematigde vraag. De businessunit Packaging & Consumer Goods noteerde een licht negatieve organische omzetontwikkeling van -1,1 procent. Packaging noteerde een omzetdaling. Consumer Goods tekende daarentegen een positieve groei op. De business unit Craftsmen, Construction & Professional realiseerde een organische omzetgroei van 2,2 procent. Deze groei werd ondersteund door een sterke omzetstijging in General Manufacturing & Maintenance. Construction realiseerde een goede groei, terwijl Consumers & Craftsmen een positieve groei liet zien.

Vanuit regionaal perspectief noteerde Adhesive Technologies in het derde kwartaal een lichte daling van de organische omzetgroei in Europa. Terwijl de business unit Craftsmen, Construction & Professional een positieve ontwikkeling liet zien, zagen Mobility & Electronics en Packaging & Consumer Goods een daling van de organische omzet. De regio Noord-Amerika noteerde daarentegen een goede organische omzetgroei, aangedreven door Mobility & Electronics en Craftsmen, Construction & Professional. In de regio IMEA realiseerde de divisie een dubbelcijferige organische omzetgroei, waaraan alle drie de business units hebben bijgedragen. De regio Latijns-Amerika noteerde een daling van de organische omzetgroei, aangedreven door alle drie de business units. De regio Azië-Pacific noteerde een zeer sterke organische omzetgroei, met name dankzij een dubbelcijferige omzetstijging in de elektronicasector in China.

Omzet Consumer Brands

In de business unit Consumer Brands bedroeg de omzet in het derde kwartaal van 2025 in totaal 2.402 miljoen euro, wat neerkomt op een nominale daling van -9,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Organisch – d.w.z. gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten en acquisities/desinvesteringen – realiseerde de business unit een positieve omzetstijging van 0,4 procent, gedreven door een positieve volumecomponent. De prijsontwikkeling was echter licht negatief. Valuta-effecten zorgden voor een omzetdaling van -4,8 procent. Overnames/desinvesteringen – met name de desinvestering van de retailer brands-activiteiten in Noord-Amerika – hadden ook een negatief effect op de omzet van -5,0 procent.

In de eerste negen maanden van 2025 bedroeg de omzet van Consumer Brands 7.308 miljoen euro, een nominale daling van -7,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Organisch daalde de omzet licht met -1,0 procent als gevolg van lagere volumes.

In het derde kwartaal noteerde de business unit Laundry & Home Care een organische omzetdaling van -1,5 procent, deels als gevolg van een uitdagende marktomgeving. Tegen deze achtergrond was de omzetontwikkeling in Laundry Care over het algemeen negatief. Terwijl de categorie Fabric Cleaning een daling noteerde, boekte de categorie Fabric Care een dubbelcijferige omzetgroei. De organische omzetgroei in Home Care bleef daarentegen vlak, met name als gevolg van een zeer sterke omzetstijging in de categorie Dishwashing. De categorie Hard Surface Cleaner bleef echter onder het niveau van vorig jaar.

De Hair business realiseerde een zeer sterke organische omzetgroei van 4,4 procent. Zowel de consumententak – voornamelijk ondersteund door de categorieën Hair Styling en Hair Colorants – als de professionele tak genereerden een zeer sterke omzetgroei.

De business area Other Consumer Businesses noteerde een daling van de organische omzet met -3,2 procent, voornamelijk als gevolg van de negatieve ontwikkeling in Body Care in de regio's Noord-Amerika en Europa.

Vanuit regionaal perspectief noteerde de divisie Consumer Brands in het derde kwartaal een daling van de organische omzetgroei in Europa. De Hair business realiseerde een goede omzetgroei, terwijl de business unit Laundry & Home Care een negatieve ontwikkeling kende. De regio Noord-Amerika genereerde over het algemeen een goede organische omzetgroei, voornamelijk dankzij de Hair business. De regio IMEA realiseerde een aanzienlijke stijging van de organische omzet. De regio Latijns-Amerika noteerde een positieve organische omzetgroei, ook aangedreven door de Hair business. Ook de regio Azië-Pacific boekte een positieve organische omzet. Hier noteerde Hair een zeer sterke organische omzetgroei, terwijl de Laundry & Home Care onder het niveau van vorig jaar bleef.

Nettoactiva en financiële positie van de Groep

Er hebben zich in de verslagperiode geen substantiële wijzigingen voorgedaan in de nettoactiva en financiële positie van de Groep ten opzichte van de situatie op 30 juni 2025.

Vooruitzichten voor de Henkel Group

Voor het boekjaar 2025 verwacht Henkel een organische omzetgroei van 1,0 tot 2,0 procent voor de Groep. Voor de businessunit Adhesive Technologies wordt een organische omzetgroei tussen 2,0 en 3,0 procent verwacht. Voor Consumer Brands verwacht het bedrijf een organische omzetstijging van 0,5 tot 1,5 procent.

Het aangepaste rendement op de omzet (aangepaste EBIT-marge) op groepsniveau zal naar verwachting tussen 14,5 en 15,5 procent liggen. Adhesive Technologies zal naar verwachting een aangepast rendement op de omzet tussen 16,5 en 17,5 procent behalen. Voor Consumer Brands wordt een aangepast rendement op de omzet tussen 14,0 en 15,0 procent verwacht.

De aangepaste winst per preferent aandeel (EPS) bij constante wisselkoersen zal naar verwachting stijgen met een percentage tussen de lage en hoge enkele cijfers.

Als het algemene economische klimaat tegen het einde van het jaar niet merkbaar verbetert, zal de organische omzetgroei voor zowel de Group als beide divisies naar verwachting uitkomen aan de onderkant van onze huidige prognoses. Daarentegen blijven we verwachten dat zowel de aangepaste EBIT-marge – voor zowel de Group als de twee divisies – als de aangepaste EPS-groei bij constante wisselkoersen ruim binnen onze huidige prognoses zullen blijven.

Verder hebben we de volgende verwachtingen voor 2025:

  • Acquisities/desinvesteringen: negatief effect in de lage enkelcijferige procenten op de nominale omzetgroei
  • Omrekening van omzet in vreemde valuta: negatief effect in de lage tot midden enkele procenten
  • Prijzen van directe materialen: stijging in de lage tot midden enkele procenten ten opzichte van het gemiddelde van vorig jaar
  • Herstructureringskosten van 150 tot 200 miljoen euro
  • Kasuitstromen uit investeringen in materiële en immateriële vaste activa tussen 650 en 750 miljoen euro

 

Dit document bevat uitspraken over toekomstige bedrijfsontwikkelingen, financiële prestaties en andere gebeurtenissen of ontwikkelingen die van belang zijn voor Henkel en die toekomstgerichte uitspraken kunnen zijn. Uitspraken over de toekomst worden gekenmerkt door het gebruik van woorden als ‘verwachten’, ‘van plan zijn’, ‘voornemens zijn’, ‘antici-peren’, ‘geloven’, ‘schatten’ en soortgelijke termen. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op huidige schattingen en aan-names van het management van Henkel AG & Co. KGaA. Deze verklaringen mogen op geen enkele wijze worden opgevat als een garantie dat deze verwachtingen ook daadwerkelijk zullen uitkomen. De toekomstige prestaties en resultaten die daadwerkelijk door Henkel AG & Co. KGaA en haar gelieerde ondernemingen worden behaald, zijn afhankelijk van een aantal risico's en onzekerheden en kunnen daarom wezenlijk (zowel positief als negatief) afwijken van toekomstgerichte verk-laringen. Veel van deze factoren vallen buiten de controle van Henkel en kunnen niet vooraf nauwkeurig worden ingeschat, zoals de toekomstige economische omstandigheden en het optreden van concurrenten en andere marktpartijen. Henkel is niet van plan en neemt geen verplichting op zich om toekomstgerichte verklaringen bij te werken.

Dit document bevat aanvullende financiële indicatoren die niet duidelijk zijn gedefinieerd in het toepasselijke financiële verslaggevingskader en die alternatieve prestatiemaatstaven zijn of kunnen zijn. Deze aanvullende financiële indicatoren mogen niet afzonderlijk worden bekeken of worden beschouwd als alternatieven voor maatstaven van het nettovermogen en de financiële positie of bedrijfsresultaten van Henkel zoals gepresenteerd in overeenstemming met het toepasselijke financiële verslaggevingskader in de geconsolideerde jaarrekening. Andere bedrijven die vergelijkbare alternatieve prestatiemaatstaven rapporteren of beschrijven, kunnen deze op een andere manier berekenen.

Dit document is uitsluitend ter informatie uitgegeven en is niet bedoeld als beleggingsadvies of als een aanbod tot verkoop of een uitnodiging tot het doen van een aanbod tot aankoop van effecten.