Tech-driven bedrijfsmodellen

Van elektromobiliteit en 3D-printing tot de digitale tweeling: Onze technologiegedreven oplossingen en processen maken ons tot leiders op de markten van vandaag en helpen ons om de markten van morgen vorm te geven. 

Bij Henkel streven we naar de beste technologische oplossingen om innovatieve producten en diensten te ontwikkelen voor consumenten, industriële klanten en partners. Wij gebruiken digitalisering om de efficiëntie en doeltreffendheid van onze processen, productie en diensten te verhogen. In deze context spelen onze toepassingen een actieve rol op belangrijke gebieden van de digitale revolutie:

OPLOSSINGEN VOORINDUSTRIE


Consumer

Als industrie- en toepassingsdeskundigen in de productiesector maken wij gebruik van onze wereldwijde expertise om samen met industriële klanten en partners de technologieën van de toekomst te ontwikkelen.

Mobiliteit van de toekomst

Onze expertise speelt al meer dan 50 jaar een sleutelrol in de autoproductie en zal dat ook in de toekomst blijven doen: wij helpen bij de ontwikkeling van de mobiliteit van de toekomst. Onze experts werken samen met onze industriële klanten om elektrische auto's te produceren die voldoen aan de verwachtingen van de consument - op het gebied van prestaties, veiligheid van de batterij, en betaalbaarheid. Met meer dan 300 toepassingen op het gebied van kleefstoffen, dichtingsproducten en functionele coatings maakt Henkel elektronische voertuigen veiliger, duurzamer en comfortabeler.

3D-printen

3D-printtechnologieën zorgen voor een revolutie in de industriële productie. Henkel helpt bij de ontwikkeling van deze technologie - met een brede kennis van materialen en een jarenlange ervaring in de transformatie van productieprocessen in een groot aantal sectoren. Onze teams werken samen met toonaangevende fabrikanten om de introductie van 3D-printen te bevorderen, van prototyping tot de productie van industriële onderdelen. We produceren ook innovatieve materialen voor 3D-printingtoepassingen, op basis van onze befaamde Loctite-hars.

OPLOSSINGEN VOORCON­SUMENTEN


Consumer

De digitale revolutie verandert de gewoonten en de levensstijl van de consument. Wij reageren op deze veranderingen en helpen ze vorm te geven met onze technologieën. Ons doel is om het dagelijks leven gemakkelijker, veiliger en duurzamer te maken.

Slimme technologieën

Henkel ontwikkelt onophoudelijk slimme technologieën voor consumenten. Met Somat Smart bieden we bijvoorbeeld een intelligent doseerapparaat voor vaatwassers aan dat automatisch een geoptimaliseerde hoeveelheid afwasmiddel afgeeft op het beste moment in de cyclus. Henkel lanceerde in 2017 HomeControl - 's werelds eerste Internet of Things muggenwerend apparaat dat ook gebruikmaakt van artificiële intelligentie. Onze Make-over Mirror stelt consumenten in staat om interactief haarkleuren uit te proberen met ultramoderne augmented reality in ons House of Schwarzkopf in Berlijn.

Direct-to-Consumer (D2C)

Van de fabrikant recht tot aan de voordeur: Bij direct-to-consumer (D2C) verkoop kopen consumenten producten rechtstreeks bij de fabrikant. Deze megatrend is strategisch belangrijk voor Henkel, en we willen onze D2C-activiteiten verder versnellen en waarde creëren voor consumenten. Sinds 2019 richten we ons bijvoorbeeld rechtstreeks tot eindconsumenten met onze joint venture eSalon, die online advies geeft over geschikte gepersonaliseerde haarkleurings- en verzorgingsproducten. M:ID - kort voor Men ID - is het eerste zelfontwikkelde D2C-merk van Henkel. Dit werd ontwikkeld in slechts zes maanden - van idee tot lancering. Het principe: Klanten vullen een online vragenlijst in en een algoritme beveelt een gepersonaliseerd product of verzorgingsroutine aan die direct online kan worden besteld.

OPLOSSINGEN VOORPRODUCTIE EN LOGISTIEK


Consumer

Henkel maakt gebruik van de digitale technologieën die kenmerkend zijn voor Industrie 4.0 om processen te optimaliseren. Duizenden sensoren in meer dan 170 fabrieken leggen real-time informatie vast over duurzaamheid, efficiëntie, kwaliteit en veiligheid, wat cloudgebaseerde analyse mogelijk maakt voor diagnostiek, voorspellingen en optimaliseringsmaatregelen. Bovendien helpt de digitalisering van onze logistieke toeleveringsketen om de serviceniveaus te verhogen, een betere benutting van de productiefaciliteiten te garanderen, de materiaalstromen te verbeteren en onze ecologische voetafdruk te verkleinen.

Digital Backbone

Een sleutelelement in de digitalisering van ons wereldwijde productienetwerk is de Digital Backbone - een cloud-gebaseerd dataplatform dat meer dan 30 fabrieken over de hele wereld in realtime met elkaar verbindt. De technologie stelt ons in staat om elke site te benchmarken en levert waardevolle informatie op over hoe we de kwaliteit en efficiëntie kunnen verhogen. We kunnen het Digital Backbone-systeem ook gebruiken om ons te helpen onze duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken, door het verbruik van energie en nutsvoorzieningen van elke site in realtime te meten.

Digitale tweelingen

Een andere essentiële bouwsteen voor onze transformatie naar Industrie 4.0 komt in de vorm van digitale tweelingen. Dit zijn digitale kopieën van heel wat productielocaties van Henkel. Sensoren op de apparatuur in deze fabrieken leggen belangrijke parameters vast, waardoor datapunten worden gecreëerd die kunnen worden gebruikt om processen verder te optimaliseren en potentiële schade of storingen in een vroeg stadium te identificeren. We hebben al verschillende prijzen ontvangen van het World Economic Forum voor onze digitaliseringsactiviteiten in de productie, wat ons benadrukt als pionier voor Industrie 4.0.