20-feb-2015  Brussel, Nieuwegein

Team The Sharp Shepards van de Université Catholique Louvain wint nationale finale van de achtste Henkel Innovation Challenge met PERSIL ENERGY-patches

Gebruik je lichaam als energiebron

Henkel laat studenten van overal ter wereld elk jaar in een wedstrijd een innovatief concept bedenken voor het jaar 2050. Het Belgische team The Sharp Shepards bestaande uit Jérémy Denisty en Marine Van Halle van de Université Catholique Louvain (UCL) is de Benelux-winnaar van de nationale finale van de achtste editie van deze Henkel Innovation Challenge (HIC).

Tien teams streden gisteren in Urban City in Antwerpen om een plek in de internationale finale, die plaatsvindt in Wenen van 8 tot 10 april 2015. Hieronder waren negen Belgische teams en één Nederlands team. Ze lieten de jury zien welke innovatieve en duurzame concepten met het oog op de behoeften van de consument in 2050 ze ontwikkeld hadden. Met hun concept PERSIL ENERGY-patches wisten The Sharp Shepards de jury te overtuigen.Deze patches voor in de wasmachine zorgen niet alleen voor schone was, maar vangen ook energie op dankzij een speciale technologie. Deze technologie zorgt ervoor dat onze lichamelijke bewegingen zijn om te zetten in elektrische energie, die weer zijn over te dragen op apparaten binnen handbereik. In wezen is het lichaam zo een bron van duurzame energie.

“We zijn uiteraard zeer blij met het winnen van de Henkel Innovation Challenge. En de Benelux mogen vertegenwoordigen in de internationale finale in Wenen maakt ons alleen nog maar trotser”, zeggen Jérémy Denisty en Marine Van Halle. “We zijn enorm gepassioneerd door de mogelijkheden van de PERSIL ENERGY-patches en geloven sterk in het concept. Dat we in deze leuke competitie tussen al die andere inspiratierijke ideeën hebben mogen winnen, is fantastisch.”

“Het goed uitgedachte idee achter de PERSIL ENERGY-patches is zeer inspirerend. Ik zie dan ook volop mogelijkheden voor het implementeren ervan in de Benelux en andere markten. De eenvoudige oplossing past bovendien goed in de hele discussie rondom duurzaamheid en sluit naadloos aan bij onze Global Strategy: outperform, inspire, simplify and globalize”, zegt Paul Vetter, General Manager Laundry & Home Care Benelux en jurylid van de Henkel Innovation Challenge 2015. “De PERSIL ENERGY-patches hadden het sterkste, best uitgevoerde en meest gestructureerde concept van alle voorgestelde ideeën.”

Team The Sharp Shepards komt een stap dichter bij het winnen van een ticket voor een wereldreis ter waarde van tienduizend euro en een persoonlijke ontmoeting met Kasper Rorsted, CEO van Henkel. Eerst moeten ze wel nog hun internationale concurrenten verslaan.

De Henkel Innovation Challenge is een internationale wedstrijd, waarbij studenten innovatieve productconcepten of -technologieën bedenken voor één van de drie activiteitensectoren van Henkel: Adhesive Technologies, Beauty Care of Laundry & Home Care. De Henkel Innovation Challenge vindt dit jaar voor de achtste keer plaats. Onder het motto ‘Create. Learn. Grow.’ nemen studenten uit 28 landen deel aan deze jaarlijkse competitie. Vorig jaar ging het Belgische team Energy Pods, bestaande uit Sharan Shah en Maxime Pudzeis van Vlerick Business School, er met de Benelux-titel vandoor. Zij ontwikkelden energy pods, die bijvoorbeeld te verwerken zijn in wasmiddel, zodat ze de temperatuur van het lichaam regelen – hoe extreem warm of koud de omstandigheden ook zijn.

Meer informatie over de Henkel Innovation Challenge is te vinden op www.henkelchallenge.com. Op YouTube zijn filmpjes van vorige edities te vinden.